سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات طراحی اپلیکیشن موبایل حرفه ای طراحی کنید!

این مقاله قصد داریم تا نکاتی را که در برنامه نویسی موبایل کمک می‌کند تا طراحی اپلیکیشن حرفه‌ای‌تری نسبت به بقیه داشته باشیم را بیان خواهیم کرد. در ضمن اگر طراحی اپلیکیشن اندروید بلد نیستید پیشنهاد می کنیم آموزش برنامه نویسی اندروید استودیو را حتما تهیه کنید.

طراحی اپلیکیشن موبایل


1. ساده بگیرید

اولین نکته در طراحی، ساده گرفتن آن است؛ اما منظور از ساده بودن طرح چیست؟

فرض کنید که شما وارد یک سایتی با یک طراحی حرفه‌ای شده باشید؛ اما به علت طرح شلوغی که دارد، اول از همه باید با بررسی کالاها و بنرهای کنار سایت متوجه نوع آن شوید و حتی برای پیدا کردن کالای مورد نیاز خود باید به منوها یا دیگر بخش‌های سایت به دنبال دسته مورد نظر باشید و حتی باکس جست‌وجو را هم پیدا نمی‌کنید. این سایت با اینکه طراحی حرفه‌ای دارد؛ اما هیچ‌کدام از اصول ساده بودن را رعایت نکرده و کاربر بیشتر سردرگم خواهد کرد.

در یک طرح ساده، کاربر علاوه بر تعامل و درک راحت‌تر نوع کسب‌وکار، به راحتی و خیلی سریع می‌تواند خدمات یا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند. به عبارتی دیگر پیمایش در برنامه برای کاربر خیلی راحت و قابل فهم باشد تا بداند چه مراحلی برای پیدا مطلب مورد نظر خود پیموده است.

هرچه کمتر استفاده کنید، بهتر است.

درطراحی به قسمت‌هایی تمرکز کنید که کاربر را به هدف اصلی نزدیک‌تر کند.

کاربر نباید برای استفاده اپلیکیشن فکر خود را به کار گیرد.

 

2. واکنش گرا باشد

با اینکه کاربرد بیشتر اپلیکیشن ها برای استفاده در موبایل و تبلت است؛ اما همین ابزارها دارای اندازه صفحه‌های مختلف بوده و حتی بعضی از آن‌ها دارای نسخه ویندوز هستند. برای همین طراح در هنگام طراحی اپلیکیشن موبایل باید تمامی اندازه‌های صفحه مختلف را در نظر بگیرد و به عبارتی آن را واکنش گرا یا رسپانسیو طراحی کند تا کاربر در هنگام استفاده راحت باشد.

ابتدا اپلیکیشن را برای استفاده در موبایل و تبلت طراحی کنید و سپس به سراغ نسخه ویندوز یا مک آن بروید.

 

3. استفاده از انگشت شست

بیشتر افراد با یک انگشت تمرکز بیشتری در کارکردن با اپلیکیشن نسبت به حالت دو انگشته دارند. استفان هوبر از طراحان باتجربه شرکت‌های معروف دریافته است که 49% کاربران با به کار بردن یک انگشت، اعتماد بیشتری به انجام عملیات دارند. همچنین جاش کلارک در آخرین کتاب طراحی خود بیان کرده است که 75% درصد کاربران ترجیح می‌دهند که از یک انگشت برای پیمایش در اپلیکیشن استفاده کنند.

برای همین یک طراح باید تمامی المآن‌های مورد نیاز و اصلی با اندازه مناسب را در قسمت‌هایی قرار دهد که کلیک کردن بر روی آن‌ها با یک انگشت راحت‌تر از حالت دو انگشته باشد تا فعالیت‌های کاربران به راحتی و سریع انجام شود.

 

4. با کاربران تست کنید

شما برنامه را برای کاربران طراحی می‌کنید، پس باید تست کاربر پذیر بودن توسط آن‌ها انجام شود، از طرفی دیگر تا زمانی که نسخه نهایی آماده نشده است، نمی‌توان آن را به بازار ارائه کرد؛ اما یک روش وجود دارد.

اکثر اپلیکیشن قبل از ارائه نسخه نهایی، یک نمونه بتا با توضیحات کامل را ارائه می‌دهند. هدف این نسخه دریافت بازخورد کاربران در استفاده است. نکته مهم اینکه از قبل باید بتا بودن و زمان معین برای ارائه نسخه کامل آن را به کاربران بیان کنید.

کاربران بهترین منبع برای دریافت بازخورد طراحی هستند.

در واقع آن‌ها می‌توانند تا 60% ایرادهای طراحی شما را پیدا کنند که از دیدتان پنهان بوده است.

 

5. استفاده از تصاویر تمام صفحه

با ورود گوشی‌های با تکنولوژی­های جدیدتر مانند گلکسی سامسونگ و آیفون X، تأکید بر ارائه تصاویر تمام صفحه بیشتر از گذشته است. در واقع نه تنها تصاویر اپلیکیشن و حتی خود آن با تمام صفحه باشد، بلکه کیفیت آن‌ها هم مهم است. امروزه بیشتر کیفیت‌های تصویری بر روی فرمت HD قرار دارد و برنامه موبایل شما هم نیز باید این حالت فرمت را پشتیبانی کند.

 

6. استفاده مناسب از رنگ‌ها

رنگ مهم‌ترین عنصر طراحی است. تضاد رنگ‌ها به حدی اهمیت دارد که بیشتر شرکت‌های بزرگ دنیا، متخصص روانشناس و گرافیک برای تعیین رنگ‌های قسمت‌های مختلف را استخدام می‌کنند. رنگ‌ها احساسات و شعار برند شما را بازگو می‌کنند و علاوه بر متناسب بودن با نوع کسب‌وکارتان، باید با تمامی برنامه تبلیغاتی و دیگر فعالیت‌ها و قسمت‌های سایت شما مانند لوگو همخوانی داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها رنگ‌ها، جداسازی قسمت‌های مختلف از یکدیگر است. رنگ‌ها باید به صورتی انتخاب شوند که نوشته‌ها از پس‌زمینه و همچنین بخش‌های مختلف مانند دکمه‌ها و باکس‌ها به صورت مناسب از جدا شده و قابل تشخیص باشند. نمونه‌ای از جدا کردن رنگ‌ها را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید:

 

7. جریان کاری را بدانید

شناخت رفتار کاربران، اولین گام طراحان است. بهترین راه برای رسیدن به این مسئله، ترسیم جریان کاری یا نمونه‌سازی اولیه بر روی کاغذ یا نرم‌افزار مربوطه است که به آن فلوچارت می‌گویند. (اولین درس دانشجویان ترم یک رشته مهندسی نرم‌افزار)

کشیدن فلوچارت به شما در درک چگونگی روند فعالیت‌ها به ازای هر کلیک یا اقدام کمک خواهد کرد. این مسئله باعث می‌شود تا رفتار کاربران در هنگام مواجه با یک مسئله مانند برخورد با سؤالات یا رفتن به مرحله بعد بسنجدید. به عبارتی در کشیدن فلوچارت خودتان را برای یک‌بار جای کاربر قرار دهید و در هر مرحله سؤالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید را بنویسید و براساس جواب تغییراتی را در نظر بگیرید.

برای کشیدن فلوچارت از شکل‌های مخصوصی استفاده می‌شود که در زیر مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم:

·    مربع نشان‌دهنده یک صفحه است مانند صفحه ثبت‌نام

·    ذوزنقه که نشان‌دهنده رفتار کاربران در آن صفحه است.

·    لوزی تصمیم‌های کاربر را نمایش می‌دهد.

·    دایره نشان‌دهنده خطا است.

·    فلش آبی نشان‌دهنده کاربر ثبت‌نام‌شده و فلش قرمز نشان‌دهنده کاربر جدید است.

8. استفاده از ویدئو

در سال 2017 بیشترین نوع محتوایی که توانست مخاطبان زیادی را به سمت اپلیکیشن هدایت کند، استفاده از ویدئو در آن بود. براساس تحقیقات Hubspot، 78% مردم به صورت هفتگی و 55% آن‌ها به صورت روزانه ویدئوها را از طریق اپلیکیشن تماشا می‌کنند.

یک نکته خیلی مهم اینکه از سال 2000 تا 2015، مقدار توجه کاربران به ویدئو به طور متوسط از 8 ثانیه به 5 ثانیه کاهش پیدا کرده است. این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما چیزی که برای ما بسته به موضوع این مقاله اهمیت دارد، تولید ویدئو با نمایش مناسب در اپلیکیشن است، یعنی کاربر به راحتی بتواند فیلم‌ها را بارگذاری و آن را تماشا کند.

در واقع ویدئو در اپلیکیشن ها باید به صورت رسپانسیو باشد، یعنی بتواند به صورت عمودی و افقی آن را به راحتی مشاهده کرد. براساس تحقیقات انجام شده توسط لوک دبلیو، 94% کاربران ویدئوها را در اپلیکیشن های گوشی‌های هوشمند به صورت عمودی تماشا می‌کنند.

 

9.به روزرسانی­های مداوم و مستمر

سرعت تغییر تکنولوژی‌ها به حدی زیاد است که امروزه ویژگی که خیلی مورد توجه قرار گرفته است، ممکن است تا هفته بعد جایگزین جدیدی پیدا کند. حال اگر شما ویژگی‌های اپلیکیشن های خود را از امکانات و طراحی به‌روز نکنید تا چند ماه دیگر مرده به حساب می‌آید و دردسرهای برای کاربران با گوشی‌های هوشمند جدید به وجود خواهد آورد. مهم‌ترین نکته عدم پشتیبانی نسخه‌های جدید اندروید از اپلیکیشن شما است. از این رو هرچند وقت یک‌بار به‌روزرسانی‌های جدیدی را ارائه نمایید و آن را با استفاده از یک پیام به کاربران اطلاع رسانی کنید.

 

10. با نمونه‌سازی اولیه پیش بروید

حتماً قبل از شروع، نمونه‌سازی اولیه از طرح را بکشید و مطابق با آن پیش بروید. بحث، تجربه کاربری راحت در استفاده از اپلیکیشن است؛ پس داشتن نمونه اولیه در طراحی اهمیت زیادی دارد. اینکه ممکن است این طرح بارها رد شود یا زمان زیادی را به خود اختصاص دهد، خیلی مهم نیست؛ زیرا یک طرح خوب تضمین کننده حرفه‌ای‌تر شدن طرح شما خواهد بود.

 

11. از انیمیشن کمتری استفاده کنید

انیمیشن و فلش در زمان خودشان، طرفدار زیادی داشتند؛ اما امروزه نه تنها طرفداری در نسل جدید ندارند، بلکه مورد تنفر هم قرار می‌گیرند. استفاده از انیمیشن‌ها باعث افزایش حجم برنامه شده و کاربر را در هنگام دانلود و استفاده اذیت خواهد کرد؛ همچنین کاربر به دنبال استفاده راحت و سریع برای رسیدن به اهدافش است و هر عاملی که این وسط حواس او را پرت کند، اذیت کننده خواهد بود.

 

12. ثبات در طراحی

داشتن ثبات در طراحی یک اصل خیلی مهم است. منظور از ثبات، یعنی متناسب بودن طرح و رنگ با اهداف کسب‌وکار و همچنین اینکه تمامی صفحات با هم از یک الگوی خاصی پیروی کنند. کاربر هنگامی فعالیتی که در یک صفحه انجام می‌دهد، متوجه ساختار کلی فعالیت سایت شما شده و آن را در دیگر صفحات مشاهده کند.

 

13. استفاده از کلمات ساده

یکی از عوامل مهم در طراحی، استفاده از کلمات ساده و قابل فهم برای تمامی کاربران است. اگر اپلیکیشن شما به صورتی است که مخاطبان زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهد، پس این نکته اهمیت زیادتری نسبت به بقیه دارد.

در استفاده از لغات و معانی آن دقت کنید تا با توجه به گروه‌های مختلف مردمی در سراسر کشور، به مشکلی برنخورید.

بعضی از طراحان به جای کلمه از عکس برای انجام فعالیت می‌برند. عکس‌ها با گونه‌ای باشد که کاربر با دیدن آن‌ها متوجه منظور طراح شود. برای همین بهتر است که از آیکون‌های متعارف و بین‌المللی برای آن‌ها استفاده شود تا اینکه از خودتان یک طرح جدید ابداع کنید.

طراحی اپلیکیشن شما به صورتی باشد که کاربر با یک نگاه به راحتی متوجه ساختار آن شده و سریع یاد بگیرد. در واقع کاربر هیچ‌گونه تلاش اضافه‌ای برای یادگیری یا فهم یک فعالیت نباید انجام دهد. عدم وضوح ساختاری و استفاده از المآن‌های نامفهوم باعث سردرگمی او می‌شود.

 

14. به کار بردن تصدیق‌های زیست‌سنجی

امنیت در طراحی اپلیکیشن اهمیت زیادی دارد و بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند تا اپلیکیشنی را به کار ببرند که اطلاعات آن‌ها مورد امن بماند. از سال 2018 به بعد این مسئله بیشتر از همه مورد توجه طراحان گرفته است و آن‌ها درصدد این هستند تا از تشخیص چهره یا اثرانگشت برای انجام بعضی از فعالیت‌های خاص استفاده کنند. البته به نظر می‌آید که این ویژگی بتوان در گوشی‌های آیفون که دارای چنین تکنولوژی هستند نیز به کار برد.

به هر حال تضمین امنیت و استفاده از شاخص‌های امنیتی قوی در اپلیکیشن­هایی که اطلاعات کاربران را دریافت می‌کنند، نسبت به دیگر بقیه موارد اهمیت زیادتر دارد.

15. استفاده از پلتفرم‌های ارسال پیام

کاربران در هنگام استفاده از خدمات اپلیکیشن، ممکن است که به سؤالات بسیاری زیادی در هنگام استفاده مواجه شوند. از این رو به دنبال راهی هستند تا آن‌ها را رفع کنند. استفاده از ربات سرویس چت آنلاین بهترین راه برای پرسیدن سؤالات کاربران و پاسخ‌دهی به آن‌ها است. این سرویس باید همیشه و در همه صفحات به راحتی توسط کاربر در دسترس باشد.

 

·  پیام چت نباید همیشه به صورت پاپ آپ برای کاربر ظاهر شود.

 

·  با دکمه کاربر بتواند پیام را شروع و با دکمه دیگر آن را پایان دهد.

 

·  رنگ‌های پشت زمینه چت و نوشته و همچنین اندازه آن‌ها به صورتی باشد که کاربر به راحتی تعامل برقرار کند.