سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکاتی که درباره طراحی و ساخت اپلیکیشن باید بدانیم

قبل از هر چیز مهم است بدانیم که حضور در فضای موبایل از طریق ساخت اپلیکیشن اندروید و ios یک امر اجتناب ناپذیر برای اغلب کسب و کارها است. هر روز که می گذرد، دنیای اطراف ما به هم پیوسته تر و یکپارچه تر می شود. موبایل ها که ما را به اطلاعات عظیم اینترنت و دیگر انسان ها متصل می کنند، هر روز بیشتر از گذشته در زندگی روزانه ما نقش ایفا می کنند. لذا بسیاری از کسب و کارها به دنبال حضور در این فضا و ساخت اپلیکیشن اختصاصی برای خودشان هستند. اگر شما هم احساس می کنید که در آینده به ساخت اپلیکیشن اختصاصی خودتان نیاز پیدا خواهید کرد ، مطالعه این مطلب می تواند اطلاعات خوبی را در زمینه طراحی و ساخت اپلیکیشن در اختیارتان قرار دهد.

روش های ساخت اپلیکیشن


ساخت اپلیکیشن اندروید برای سایت راه حل یکپارچه ای نیست

♦ اگر از تصمیم خودتان برای داشتن یک اپلیکیشن اندروید یا ios مطمئن هستید، شروع این کار را به بعد (مثلا بعد از راه اندازی و موفقیت سایتتان) موکول نکنید.

وقتی که طراحی و ساخت اپلیکیشن و وبسایت بصورت مجزا انجام می شوند، بعدها یکپارچه سازی این دو به آسانی امکان پذیر نیست و ممکن است هزینه و زمان قابل توجهی را به شما تحمیل کند. بعنوان نمونه ممکن است ثبت نام کاربران شما روی سایت انجام شده باشد و اپلیکیشن نیز باید یک سیستم ثبت نام مشابه آن داشته باشد و به دیتابیس کاربران قبلی متصل شود.

شرکت های حرفه ای مثل اسنپ یک سیستم یکپارچه را امتحان می کنند. به اینصورت که یک نسخه تحت وب از اپلیکیشن خود (اصطلاحات وب اپ) دارند که کاربران وبسایت با کلیک با روی آن می توانند به خدمات شرکت دسترسی داشته باشند. در اینصورت تمامی فعالیت ها و فرآیندهای عملیاتی کسب و کار روی نسخه های مختلف اپلیکیشن (اندروید، ios و وب) پیاده سازی می شود و مسائل مربوط به محتوا و معرفی شرکت روی وبسایت وردپرسی اجرا می شوند.

تفاوت فضای موبایل و فضای وبسایت

فضای موبایل و اپلیکیشن با فضای فیزیکی یا فضای وبسایت متفاوت است و شناخت این فضا مستلزم آزمون و خطا، کسب تجربه و یادگیری است. هرچقدر که زودتر وارد این فضا شوید، بهتر می توانید رفتار مشتریانتان در موبایل را بشناسید و بر اساس آن اپلیکیشن خود را بهینه سازی کنید. در اینصورت، زمانی که رقبای شما تازه به فکر ورود به فضای موبایل می افتند، شما کاملا با این محیط آشنا هستید.

من یک سایت دارم، ساخت یک اپلیکیشن اندروید در کنار آن چه فایده هایی خواهد داشت؟ اصلا آیا حضور در فضای دیجیتال برای کسب و کار من مناسب و سودآور است؟

با درک اینکه حرکت به سمت موبایل و اپلیکیشن یک حرکت اجتناب ناپذیر برای بسیاری از کسب و کارهاست، این سوال در ذهنمان ایجاد می شود که اپلیکیشن ها چه انواعی دارند؟

 

اپلیکیشن اندروید یا iOS

ساخت اپلیکیشن اندروید یا iOS ؟ از کجا شروع کنم ؟

هر یک از گوشی های هوشمند از یکی از سیستم عامل های اندروید، iOS، ویندوز، بلک بری و غیره پشتیبانی می کنند و اپلیکیشن شما باید قابلیت اجرا در هر یک از این سیستم عامل ها را داشته باشد. اما خبر خوب اینکه بیش از 99 درصد موبایل های هوشمند در دنیا دارای یکی از سیستم عامل های اندروید یا iOS پشتیبانی می کنند.

در واقع 86 درصد گوشی های هوشمند در دنیا دارای سیستم عامل اندروید و 13 درصد گوشی های هوشمند دارای سیستم عامل iOS هستند.

ظاهرا بدیهی است که برای شروع ساخت اپلیکیشن خودمان بهتر است از یک اپلیکیشن اندرویدی شروع کنیم ولی عجله نکنید.

برای تصمیم گیری بهتر درباره ساخت اپلیکیشن اندروید یا iOS، عوامل بسیاری را می توان در نظر گرفت. اینکه مخاطبین شما چه کسانی هستند، چه ترجیحاتی دارند، در چه منطقه جغرافیایی زندگی می کنند و زمان و بودجه شما چقدر است.

با اینکه همانطور که گفتیم، در مجموع اپلیکیشن اندروید سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص داده است، کاربران iOS در مجموع پرداخت های بیشتری در اپلیکیشن داشته اند (اپ استور اپل در مجموع دو برابر گوگل پلی درآمد دارد).

همچنین در نظر داشته باشید بسته به منطقه جغرافیایی که مخاطبین و مشتریان بالقوه شما حضور دارند، ممکن است اپلیکیشن iOS ضریب نفوذ بیشتری داشته باشد.

اگر بازار هدف شما، داخل ایران است، ضریب نفوذ اندروید در ایران بسیار بیشتر از iOS است. اما اگر بازار هدف و مشتریان بالقوه شما در آمریکای شمالی، استرالیا یا اروپای غربی حضور دارند، شاید بهتر باشد با اپلیکیشن iOS کار را شروع کنید.

سهم بازار اپلیکیشن اندروید

 

همچنین توجه کنید که :

(اگر تمایل به مطالعه بیشتر دارید، لینک مقاله انگلیسی مرجع هر یک از آمار زیر در علامت + مقابل آن درج شده است)

  • کاربران iOS ثروتمندتر هستند و بطور متوسط 40 درصد بیشتر از کاربران اندروید درآمد دارند. پس اگر فروشنده محصولات لوکس و گران قیمت برای قشر مرفه جامعه هستید، شاید اپلیکیشن iOS انتخاب مناسب تری برای شروع کار باشد.
  • کاربران iOS جوان تر هستند و اغلب در بازه سنی 18 تا 24 سال قرار دارند.
  • کاربران iOS با احتمال بیشتری دارای تحصیلات عالیه هستند. 
  • کاربران iOS معمولا در کارهای حرفه ای و مدیریتی اشتغال دارند.
  • کاربران iOS معمولا زمان بیشتری را در موبایل و اپلیکیشن های آن می گذرانند. 
  • کاربران iOS با احتمال بیشتری از طریق اپلیکیشن خرید می کنند.

البته هر کدام از پلتفرم ها را که انتخاب کنید، همینکه تعداد پایه ای از کاربران را جمع آوری کردید، کاربران پلتفرم دیگری شروع می کنند به درخواست نسخه مخصوص خودشان. این نشانه ای است که زمان ساخت اپلیکیشن بر پایه پلتفرم دیگر فرا رسیده است.

البته خبر خوب اینکه تیم برنامه نویسی ما در شرکت پروگرمینگ از روش های cross-platform برای ساخت اپلیکیشن استفاده می کنند که هزینه و زمان توسعه اپلیکیشن در پلتفرم های مختلف (اندروید، iOS و وب) را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در روش های مولتی پلتفرم دیگر نیازی به برنامه نویسی جدا برای هر پلتفرم نیست. مشتریان ما دیگر دغدغه انتخاب پلتفرم مناسب برای شروع را ندارند و ما ریسک این آزمون و خطا را برایشان به صفر می رسانیم.

روش های مختلف ساخت اپلیکیشن

برای ساخت اپلیکیشن اختصاصی خودتان، روش های مختلفی می توانید در پیش بگیرید که در این بخش هر کدام را بصورت مختصر بررسی می کنیم.

روش اول : استخدام برنامه نویس های حرفه ای

یک برنامه نویس حرفه ای مسلط به زبان برنامه نویسی جاوا برای برنامه نویسی اندروید و یک برنامه نویس حرفه ای مسلط به زبان برنامه نویسی سویفت برای برنامه نویسی iOS نیاز خواهید داشت . حقوق ماهیانه هر یک از این برنامه نویس ها حداقل 5 میلیون تومان خواهد بود و ساخت اپلیکیشن، بر حسب پیچیدگی آن از دو ماه تا چهار ماه ممکن است طول بکشد.

در این روش، اپلیکیشن شما در کوتاه ترین زمان ساخته می شود و شما بعد از لانچ اپلیکیشن می توانید تغییرات مورد نظرتان را بلافاصله در اپلیکیشن اعمال کنید یا باگ های بوجود آمده را در کمترین زمان برطرف کنید ولی هزینه زیادی را بابت این کار پرداخت خواهید کرد.

اگر پایه اصلی کار و ایده شما روی اپلیکیشن است، (مانند اسنپ یا زودفود) اقدام به جذب برنامه نویس کنید. آموزش Android Studio را برای طراحی اپلیکیشن اندروید را می توانید اینجا دنبال کنید.

روش دوم: برون سپاری به یک شرکت بزرگ

شرکت های بزرگ برنامه نویسی، برنامه نویسان باتجربه و متخصص بسیاری را در استخدام خودشان دارند و تجربیات بسیار ارزشمندی در زمینه ساخت اپلیکیشن های مختلف کسب کرده اند. ولی هزینه برون سپاری به این شرکت ها معمولا بسیار بیشتر از استخدام برنامه نویس توسط خودتان است. ضمن اینکه اگر بعد از تحویل اپلیکیشن ، باگ هایی در آن بوجود آید یا درخواست تغییراتی در آن داشته باشید، ممکن است اعمال تغییرات مورد نظر شما تا چند هفته طول بکشد. چون این شرکت ها همزمان روی چندین پروژه بزرگ کار می کنند و فرصت کافی برای رسیدگی به اشکالات بوجود آمده در پروژه های قبلی را ندارند و همچنین هماهنگی بین بخش های مختلف شرکت ممکن است زمان بر باشد.

تنها در صورتی که یک سازمان دولتی هستید، یا تمام ویژگی های اپلیکیشن موردنظرتان را می شناسید و یا اگر یک اپلیکیشن بسیار پیچیده و تخصصی می خواهید، اقدام به برون سپاری به شرکت های بزرگ برنامه نویسی کنید.

روش سوم: برون سپاری به شرکت های کوچک

شرکت های کوچک برنامه نویسی که در این کار تازه وارد نیستند و تجربیات قابل قبولی دارند، یکی از گزینه های شما برای ساخت اپلیکیشن موردنظرتان است. شرکت های برنامه نویسی به اندازه کافی چابک هستند که در زمانی که به کمک آن ها نیاز دارید، به سرعت به خواسته های شما پاسخ دهند و از طرف دیگر هزینه های آن ها در حد استخدام برنامه نویس یا برون سپاری به شرکت های بزرگ نیست.

روش چهارم: برون سپاری به فریلنسرها

فریلنسرها کسانی هستند که به صورت مستقل برنامه نویسی می کنند. شما می توانید در تلگرام، اینستاگرام یا سایت هایی مثل پونیشا فریلنسرهای موردنظرتان برای ساخت اپلیکیشن را پیدا کنید.

فریلنسرها معمولا با قیمت های پایین تری کار می کنند ولی اغلب آن ها برنامه نویس های حرفه ای و باتجربه ای نیستند و ممکن است بعدها مشکلاتی از نظر امنیتی یا دیتابیس برای اپلیکیشن شما پیش آید. همچنین ممکن است فریلنسرها تعهدی برای پشتیبانی های بعدی اپلیکیشن شما نداشته باشند.

روش پنجم: استفاده از اپ سازها

اپ سازها اولین بار توسط دانشگاه MIT برای آشنایی دانشجویان و برنامه نویس ها با کارکردها و نحوه عملکرد اپلیکیشن های موبایل عرضه گرید ولی بعدها توسط شرکت ها برای طراحی، ساخت و فروش اپلیکیشن استفاده شد. وبسایت های مطرح اپلیکیشن ساز در ایران عبارتند از: پازلی و اپساز

مزیت نسبی اپ سازها قیمت ارزان تر و سرعت بالا در ساخت اپلیکیشن است. به کمک اپلیکیشن سازها می توانید با کمی آموزش دیدن، یک اپلیکیشن با قابلیت های پایه را پیاده سازی کنید. ولی باید بپذیرید که اپلیکیشن شما لزوما بهینه نیست (چون از یک روش از پیش آماده و یکسان برای همه استفاده می شود)، محدود به چارچوب مشخصی هستید و نمی توانید هر قابلیت و طرحی که به ذهنتان می رسد را در این چارچوب پیاده سازی کنید و بعدها در صورت رشد و پیشرفت اپلیکیشنتان به دلیل محدودیت در چارچوب اپ سازها نمی توانید اپلیکیشن را به شرکت یا برنامه نویس دیگری بسپارید.

اگر بودجه بسیار محدودی در حد یک یا دو میلیون تومان دارید و می خواهید با کمترین هزینه، ایده خود را امتحان کنید، اپ سازها می توانند گزینه مناسبی باشند.

همچنین اگر اپلیکیشن شما یک اپ رایج مثل خبرخوان سازمانتان است و در اپلیکیشن خودتان نوآوری ویژه ای ندارید و قرار هم نیست داشته باشید، اپ سازها می توانند گزینه خوبی برای شروع کار باشند.